Webanalitika
Webanalitika alatt az internethasználat során keletkező adatok gyűjtését, mérését és jelentések készítését értik.[1] Egy összetett statisztika, amelynek segítségével precíz és testreszabott elemzést lehet készíteni egy weboldal látogatottságáról.[2] A webanalitika mutatóinak segítségével egy cég átalakíthatja online marketing tevékenységét, úgy fejlesztve a weboldalt, hogy az nagyobb forgalmat eredményezzen.[2]
Az egyik legismertebb, erre a célra készült alkalmazás a Google Analytics, a Google ingyenes szolgáltatása, amely a weboldal látogatóiról készít és prezentál részletes statisztikát.[3]
A webanalitika mutatói[
Látogatások: ez a szám megmutatja, hogy egy időintervallumon belül hányszor nézték meg a weboldalt. Nem veszi figyelembe a látogatótípusokat, vagy azt, hogy egy látogató milyen gyakran nyitotta meg az oldalt. Például ha egy látogató egy hónapon belül ötször látogatott az oldalra, akkor ez öt látogatásnak számít.
Egyedi látogatók: ebben a mutatóban minden egyedi látogató egyszer számít, akkor is, ha többször látogatott a weboldalra. Az egyedi látogatókat a számítógépen használt cookie-k alapján azonosítja be a weboldal. Például ha egy látogató ötször látogatja meg a weboldalt egy hónapban, ebben a mérőben ő a látogatások számától függetlenül egynek fog számítani.
Oldalmegtekintések: ez a mérő azt mutatja meg, hogy összesen hány (al)oldalt tekintettek meg egy weboldalon. Például ha egy látogató ötször látogatott az oldalra, de minden alkalommal tíz oldalt tekintett meg, akkor ebben a mérőben ötvennek fog számítani. Ha az oldalankénti átlaglátogatásra vagyunk kíváncsiak, akkor az oldalmegtekintések számát kell elosztani a látogatások számával.
Munkamenet: Egy munkamenet olyan interakciókat foglal magában, amelyek egy adott időkereten belül mennek végbe a weboldalon. Egy munkamenet magában foglalhat több oldalmegtekintést, eseményt, közösségi interakciót vagy akár konverziót is.[4]
Látogatás átlagos időtartama: Egy látogató mennyi időt tölt el a honlap látogatása során. Az átlagot úgy lehet megkapni, hogy a weblapon eltöltött összes időt osztják a látogatások számával.
Új vagy visszatérő látogató: ez a mutató az új és a visszatérő látogatók arányát mutatja. Az egyedi látogatók számához hasonlóan a webanalitikai szoftver a cookie-k alapján határozza meg. Ha a látogató először érkezik a weboldalra, akkor az oldal cookie-t helyez a gépére, az ezt követő látogatásai során már a visszatérő látogatók közé kerül, amíg le nem jár a cookie időkerete (általában két év).
A mobilmarketing a marketing egy speciális ága: adatbázis alapon működő, a mobil eszközt és mobil hálózatot igénybe vevő olyan reklámozási gyakorlat, mely interaktív módon, személyre szabottan teremt közvetlen kapcsolatot az ügyfél és hirdető között. Célja az értékesítés ösztönzése, az ügyfélkör növelése, és a márkaépítés. Egy másik megfogalmazás szerint a mobilmarketing a vezeték nélküli média használata marketingre passzív, vagy interaktív megoldásokkal.
A Nemzetközi Mobilmarketing Szövetség definíciója szerint a mobilmarketing egy olyan eszköztár, amely lehetővé teszi cégek, szervezetek számára, hogy kommunikáljanak a közönségükkel, interaktív és releváns módon, bármely mobil eszközön vagy hálózaton keresztül. (Forrás: Mobile Marketing Association (MMA))
A mobilmarketing megoldás számos előnyt nyújt a hirdetőknek: tökéletesebb pozicionálási lehetőséget biztosít, a potenciális fogyasztó ízlésének és érdeklődési körének, továbbá az adott időben elfoglalt földrajzi helyzetének megfelelő üzeneteket, reklámokat tesz lehetővé.
Mobil Marketing Programnak nevezünk bármilyen marketing vagy hirdetési programot, amit mobil készülékeken keresztül terjesztenek és azon használható. Ez magában foglalja, de nem korlátozódik csak mobil üzenet programokra, egy vagy több hirdetésre amik mobilweb oldalakon keresztül jutnak el, vagy hirdetésekre, amik mobil játékokban jelennek meg. A mobiltelefon számos mobilmarketingre alkalmas technológiát ötvöz, amit egy mobil ügynökség tud jól kiaknázni. Mobil ügynökégnek ismernie kell a mobil technológiát és ötvözni kell a mindenkori mobilhasználati trendekkel és magával a kampány üzenettel is.
A mobilmarketing fajtái
A hirdetési forma lehet üzenet alapú (SMS, MMS), mobil játékokon belüli reklámok és mobil videókba beágyazott hirdetések (in-apps), vagy mobiltelefonra optimalizált bannerek (mobile display).
Az IAB Mobilhirdetési útmutató 2012-es kiadása az alábbi mobilmarketing csatornákat különbözteti meg:
SMS: a kampányüzenetet SMS formában juttatja el a címzettek számára. Előnyei: célozható, alkalmas személyre szabott üzenet közvetítésére, visszacsatolási lehetőséget és mérhető eredményeket biztosít.
MMS: az MMS (Multimedia Messaging Service, magyarul multimédiás üzenetküldési szolgáltatás) egy olyan technológia, amellyel szövegen kívül multimédiás tartalmakat (képet, hangot és/vagy videóklipet) is küldhetünk és fogadhatunk vezeték nélküli hálózatokon.
Bluetooth: a Bluetooth alkalmazásával számítógépek, mobiltelefonok (telefonkihangosítók) és egyéb készülékek között automatikusan létesíthetünk kis hatótávolságú rádiós kapcsolatot.
QR kód: a QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. A QR-kód nyílt szabvány, a specifikációi nyilvánosak, de a tulajdonosi jogokat a Denso-Wave továbbra is fenntartja. Más hasonló kódolási szabványok is léteznek, legnagyobb konkurensei a Semacode és a Data Matrix.
Mobil keresőmarketing: tetszőleges szavakhoz irányítottan hirdetési tartalom hozzárendelése. Az adott szóra való rákeresésekor találatként a szponzor által megadott reklámüzenet, kép és/vagy logó jelenik meg a találati lista elején. A mobil keresőmarketing keretében lehetőség van a mobiltartalmakon (játékokon, webes böngészés során) hirdetések megjelenítésére. Ezekben a böngészőben épp úgy jelenik meg egy hirdetés, mintha csak asztali számítógépen kerestünk volna valamire, a különbség csupán annyi, hogy kevesebb hirdetési egység kerül a találati oldalra.
Mobil kupon: a mobiltelefonokra SMS-ben (linkként), de leginkább MMS-ben mobil kódok (kétdimenziós vonalkódok, pl. QR kód = Quick Response kód, vagy Datamatrix kód) küldhetők ki, amelyek a mobil kijelzőjének felmutatásával, ill. annak leolvasásával többek között jegyváltásra, belépésre, szolgáltatás vagy kedvezmény igénybevételére jogosíthatnak.
Mobilhirdetés (mobil display): az okostelefonokon - weboldalon vagy alkalmazásban - megjelenő csík vagy téglalap alakú hirdetési információkat tartalmazó animáció vagy grafika (banner).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.