KERESŐOPTIMALIZÁLÁS LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE: SEO ALAPOK ÉS ÚTMUTATÓ
Mit értünk keresőoptimalizálás alatt? Hogyan érhetjük el, hogy weboldalunk minél előrébb kerüljön a keresési találatok között? Cikkünkben a keresőoptimalizálás alapjai mellett a SEO-tól várható reális eredményekről és a SEO marketingen belüli helyéről is írunk.
Érdekel egy lépésről lépésre dokumentált SEO útmutató? Igyekszünk megválaszolni a leggyakoribb SEO kérdéseket, miközben gyakorlati tippekkel is szolgálunk.
A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS JELENTÉSE
Keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, SEO) alatt weboldalak különböző keresők organikus találatai között elért helyezéseinek javítását, optimalizációját értjük.
A keresőoptimalizálás tehát azt a folyamatot jelenti, amikor egy weboldalon olyan fejlesztéseket eszközölünk, aminek köszönhetően több látogató érkezik a weboldalra keresőoldalakon (mint például a Google) keresztül. A keresőből érkező látogatókat organikus látogatóknak nevezzük.
Az organikus forgalomért nem kell fizetnie a weboldalak tulajdonosainak, a kattintásalapú (PPC) hirdetésekkel ellentétben.
Itthon a legnépszerűbb keresőoldal a Google, így a keresőoptimalizálás Magyarországon elsősorban a Google által támasztott minőségi irányvonalak betartására összpontosít.
MIÉRT FONTOS A SEO?
A vásárlások közel 90%-a online kereséssel kezdődik.
Több, mint 6 milliárd keresés történik naponta a világon.
Az online bonyolított forgalom több, mint 70%-a keresőoldalakon keresztül áramlik.
A fenti statisztikák mentén kijelenthetjük, hogy a keresőoldalak által közvetített forgalom elképesztő méreteket ölt. Azon weboldal tulajdonosok, akik megfelelő hangsúlyt fektetnek a SEO-ra – és ezáltal direkt kiadás nélkül tudnak forgalmat szerezni – hatalmas üzleti előnyre tehetnek szert.
A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS HELYE AZ ONLINE MARKETINGBEN
A keresőoptimalizálás az online marketingen belül a Search Engine Marketing (SEM), azaz a keresőmarketing egyik fontos eleme – a Pay Per Click (PPC), azaz a fizetett hirdetések mellett.
Az internetes kereséseket több kategóriába sorolhatjuk az ügyfél életciklus alapján:
- Figyelemfelkeltés (Awareness) – a honlapra érkező látogató még csak ismerkedik a márkával, a termékekkel és az értékkel, amit képvisel.
- Érdeklődés (Interest) – a felhasználó az addigi ismeretei alapján érdeklődni kezd a termék vagy a szolgáltatás iránt.
- Megfontolás (Consideration) – a felhasználó itt már komolyan fontolgatja a vásárlást.
- Szándék (Intent) – a termék vagy a szolgáltatás a kosárba kerül, de a döntés még nem végleges.
- Értékelés (Evaluation) – a felhasználó eldöntötte, hogy megvásárolja a terméket, elindítja a kifizetés folyamatát.
- Vásárlás (Purchase) – a felhasználó vásárlóvá válik.
A keresőoptimalizálás az ügyfél életciklus minden lépését tudja támogatni a weboldal tartalmi optimalizálása és a megfelelő kulcsszavak kiválasztása segítségével.
A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS ALAPJAI
A keresőoptimalizálásnak három fő területét különböztetjük meg:
- Technikai SEO
- On-Page SEO
- Off-Page SEO
-
TECHNIKAI SEO
A weboldal keresőrobotok általi elérhetőségét, indexálhatóságát és értelmezhetőségét szolgálja a technikai SEO.
A megfelelő technikai beállítások jelentik a keresőoptimalizálási feladatok első lépését, mivel a technikai feltételek megteremtése nélkül sem az On-Page, sem az Off-Page SEO javítások nem képesek maximális hatásukat kifejteni.
A technikai SEO az alábbi főbb szempontokat tartalmazza:
- Elérhetőség, indexálás
- Átirányítások
- Domain szintű átirányítások
- HTTPS használata
- 404 hibaoldalak
- 302 átirányítások
- Canonical tag használata
- Tartalom
- Oldalcímek használata
- Címsorok, hierarchia megléte
- Meta leírások használata
- Megfelelő szövegmennyiség a weboldalon
- Weboldalon található képek mérete és elnevezése
- Betöltési sebesség
- Be van állítva a gzip tömörítés
- Gyorsítótárazás engedélyezése
- Tömörített-e a kód
- Mobilbarátság
ON-PAGE SEO
A weboldal tartalmának fejlesztésére irányul az On-page SEO, azaz a tartalmi SEO.
A tartalmi SEO audit során kiderül, hogy a weboldal milyen kulcsszavakra és mennyire jól van optimalizálva. Kulcsszókutatás segítségével lehet feltérképezni azokat a kifejezéseket, amire potenciális vásárlóid keresnek, illetve amire versenytársaid optimalizálnak.
A kulcsszókutatás alapján lehet kiválasztani a megfelelő szavakat, amire szolgáltatás vagy termék oldalakat érdemes optimalizálni, illetve olyan kifejezéseket, amit egy céges blogra érdemes beépíteni.
-
MIÉRT ÉRI MEG WEBOLDALAD OPTIMALIZÁLÁSÁBA FEKTETNED?
Minden weboldal legfontosabb célja az érdeklődők, vásárlók szándékának kielégítése.
A Google célja a saját algoritmusának fejlesztése során, hogy a felhasználói egyre jobb élményt és számukra releváns keresési találatokat kapjanak. Ha a Google szereti a weboldalad (és előre sorol emiatt), akkor ez azt is jelenti, hogy a vásárlóid számukra hasznos és releváns információkat találnak a weboldaladon. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy tartalmaiddal kielégítsd az adott kifejezés mögött álló keresési szándékot.
Tehát ezen elvi megfontolások mentén érdemes SEO-val foglalkoznod.
Számos üzleti-gazdasági szempont is alátámasztja, hogy érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznia a weboldalak tulajdonosainak.
- A keresőkből érkező látogatókért nem kell fizetned. Tenned kell érte, hogy legyen organikus forgalmad, de direktben nem kell érte fizetned. Nincs olcsóbb vevőszerzés az ingyen megszerzett vásárlóknál.
- A keresőkből érkező látogatók azért találnak weboldaladra, mert számukra relevánsnak ítéli azt a kereső algoritmus. Emiatt jellemzően több időt töltenek a weboldaladon az organikus látogatók, illetve többet is költenek.
MI A KÜLÖNBSÉG A SEO ÉS A TARTALOMMARKETING KÖZÖTT?
A SEO és a Tartalommarketing részben átfedésben állnak egymással. A SEO célja, hogy a keresőoldalakról organikus látogatókat tereljen a weboldaladra.
A tartalommarketing célja, hogy minél több potenciális vásárlóhoz jusson el márkád létezése és terméked vagy szolgáltatásod híre. A két marketing eszköz közötti átfedés abban áll, hogy mindkettőt a minőségi tartalom élteti. Nem lehet jó tartalommarketinget csinálni kiváló tartalom nélkül. Ugyanez igaz a SEO-ra is, nem lehet jó helyezéseket elérni egy kulcsszóra magas minőségű tartalom nélkül.
A tartalommarketinget érdemes SEO szemlélettel (is) csinálni. A 2000-es években számos cég napi akár több blog bejegyzést hozott létre különösebb minőségi követelmények nélkül és ért el ezzel magas látogatottságot.
Napjainkra sokkal fontosabb a minőségi tartalom. A mai felgyorsult világban és marketing zajban inkább ritkábban, de minőségibb, a felhasználó számára valóban értékes tartalmat érdemes készíteni. Emellett a SEO szempontok érvényesítése egy cikkben nem kell, hogy lemondással vagy kompromisszummal járjon a tartalommarketing szempontjából, így a két marketing eszköz egymást erősítve tud tartós látogatókat hozni weboldaladra.
HOGYAN TUDOD ELDÖNTENI, HOGY VALAKI VALÓBAN ÉRT A SEO-HOZ?
Egy SEO szakértő kiválasztása során a legfontosabb szempont a szakértelmének megítélése, amit legjobban az elért eredményei mentén lehet megítélni.
Magyarországon is számos szakember áll rendelkezésre, hogy segítse weboldalak tulajdonosait jobb organikus helyezések elérésében, ugyanakkor viszonylag kevés szakértő tud valós példákat és eredményeket felmutatni SEO terén.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.